Bij onderstaande projecten en mensen is Irina betrokken:

2013 – 2018 Care Foundation

carefoundation_logoStichting Irina is afgelopen jaar in contact gekomen met Care Foundation. Dit is een stichting die voorziet in de eerste levensbehoeften van de kinderen en hun families in Roemenië. Care Foundation biedt biedt scholing en ondersteuning aan het gezin en de gemeenschap waarin het kind opgroeit. Daarnaast begeleidt Care Foundation verschillende jong- volwassenen persoonlijk op de weg naar zelfstandigheid. Door hen bijvoorbeeld te ondersteunen in hun studie en woonruimte, het vinden van een baan of juist het bieden van psychische, sociale of pastorale hulp. Samen met Care Foundation heeft Stichting Irina de eerste stappen gezet richting een samenwerking voor het bouwen van huizen en kinderwerk. Klik hier voor meer informatie.

2010 – 2012 Jan en Elly Booy in Sângeorgiu de Pădure

Jan en Elly Booij

Jan en Elly, een zendingsechtpaar die wonen en werken vanuit Sângeorgiu de Pădure Roemenië, werken onder verschillende zigeunergemeenschappen vlak onder Targu Mures. Zij zijn ons aanspreekpunt in verschillende voedselacties, bouwwerkzaamheden en andere hulpacties. We worden intensief door hen begeleid en gesteund. Samen met Jan en Elly, de plaatselijke pastor en drie tolken zijn er in Ceuas drie compleet nieuwe blokhutten neergezet voor de drie allerarmste families in Ceuas. Ook zijn er voedselpakketten uitgedeeld en is er veel kinderwerk en kinderactiviteiten verricht.

Lees meer over Jan en Elly Booy in de nieuwsbrieven.

2009 – 2010 Klaas en Corrie Siegers in Spinus

Klaas en Corrie, een Nederlands echtpaar die sinds 2001 in Roemenië wonen en werken, zijn begonnen in de hoofdstad Oradea, onder straatjongeren. In 2003 zijn ze in Spinus met het kindertehuis begonnen. Bijzonder is dat ze nu de kinderen opvangen van de jongeren waar ze ooit mee begonnen zijn. Nu is hun stichting uitgegroeid tot een stichting met allerlei onderdelen. Niet alleen kinderopvang, maar ook ouderzorg, bijscholing, pleegzorgcentrale etc…. Ook hebben ze, naast hun eigen kinderen die inmiddels volwassen zijn, drie Roemeense kinderen geadopteerd. Stichting Irina is voornamelijk bezig geweest met achterstallig schilderwerk, en vervangen van het hekwerk. Verder is er kinderwerk gedaan.

2003 – 2009 Sângeorgiu de Pădure

In het midden van Roemenië ligt het kleine plaatsje San Georgiu di Padure waar een grote groep zigeuners in erbarmelijke omstandigheden leeft. De zigeuners in Roemenië worden op grote schaal gediscrimineerd en slecht behandeld. Veel toekomst is er niet en de armoede is groot. Kinderen gaan nauwelijks naar school en worden veel aan hun lot overgelaten. Om die cirkel te doorbreken steunt Stichting Irina het dagcentrum in San Georgiu di Padure dat na de zomer 2007 wordt geopend. In het dagcentrum krijgen de zigeunerkinderen een warme maaltijd en huiswerkbegeleiding.

Stichting Irina heeft de bouw van dit dagcentrum bekostigd. Er zijn vanaf 2003 ieder jaar groepen vrijwilligers vanuit de Boogkerk in Nieuwland naar San Georgiu di Padure gegaan om met de bouw te helpen en met de zigeunerkinderen activiteiten te ondernemen. Het contact met deze Nederlandse jongeren is voor de zigeuners ieder jaar weer een feest en geeft hen moed voor de toekomst.